13.1.06

ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ ΣΤΙΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ

Ένα σύγχρονο κίνημα, που βρίσκει απήχηση και εκτός Ελλάδος, μεταξύ των ομογενών Ελλήνων, είναι η μελέτη των αρχαίων προγόνων. Αυτό, από τη μία πλευρά είναι καλό, γιατί οι Έλληνες γνωρίζουν τις ρίζες τους και μελετούν τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους. Ο αραβικός κόσμος και η Δύση από τον δέκατο αιώνα μ.Χ. μελετούσαν τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους, ιδίως τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, τον οποίο μεταφράσανε δύο φιλόσοφοι της Ανατολής, ο Πέρσης Αβικέννας, που γεννήθηκε στην Μπουχάρα και ο΄Αραβας Αβερρόης, που γεννήθηκε στην Κόρδοβα. Και τότε υπήρξε ένα κίνημα μελέτης των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων και ιδιαίτερα του Αριστοτέλη σ΄ ολόκληρη την Ευρώπη.

Οι φιλόσοφοι σε βυζαντινό χειρόγραφο
Στα χρόνια μας οι νέοι μελετούν τη μυθολογία, πολλά βιβλία εκδίδονται από μεγάλους και μικρούς εκδότες, πάρα πολλοί συγγραφείς δημοσιεύουν στοιχεία της ιστορίας, της μυθολογίας, της φιλοσοφίας και της ζωής των αρχαίων Ελλήνων. Η Εκκλησία στέκεται αντιμέτωπη σ΄ αυτό το κίνημα, αποκαλώντας «παγανιστές» όσους ασχολούνται με την προγονική μελέτη. Στρέφονται, δηλαδή, οι Έλληνες κληρικοί, κατά του…εαυτού τους. Έτσι αναβιώνει επιστροφή στα πρώτα χριστιανικά χρόνια, όπου οι εβραιοχριστιανοί πολεμούσαν την ελληνική σκέψη, αποκαλώντας τους Έλληνες «εθνικούς» και «ειδωλολάτρες».